همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: با پوشیدن این "لباس‌های روباتیک"، افراد دارای ناتوانی حرکتی دیگر نیازی به صندلی‌ چرخ‌دار نخواهند داشت.

 

 

لباسهای روباتیک به گونه ای طراحی شده‌اند که به افراد مسن، ناتوان حرکتی و حتی مسئولان بیمارستانی که وظیفه جابجایی بیماران را دارند، کمک می‌کند تا فعالیت‌های جسمانی-حرکتی و جابجایی بیماران به راحتی انجام شود.

لباس‌های روباتیک که توسط دانشمندان و محققان ژاپنی به دنیا ارائه شده‌اند، تحت عنوان HAL مخفف"

Hybrid Assistive Limb"  به معنی "اندام کمکی هیبرید " نام گذاری شده‌اند.

دانشمندان در این لباس‌ها از ترکیب مجموعه‌ فناوری‌های مکانیکی، الکترونیکی، بیونیکی و روباتیک استفاده کرده‌اند تا بتوانند بهترین کارایی را برای معلولین فراهم سازند.

لباس‌های روباتیک نمونه‌های مختلفی دارند. نمونه پیشرفته آن متشکل از یک پوشش یا قالب مجهز به چند موتور است که به پای شخص معلول بسته می‌شود. شخص معلول به کمک نیروی محرکه این فناوری توانایی حرکت را بدست می‌آورد.

 این لباس‌ها، ترکیبی از فلز و پلاستیک هستند و با استفاده از هشت موتور الکتریکی مجزا، قدرت دست‌ها و پاهای فردی که آن را به تن کرده است را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند. حتی بتوانند، وزنی حدود 70 کیلو گرم را تحمل یا جابجا کنند. 

در این فناوری، حسگرهایی هوشمندی کار گذاشته شده است که حرکات بدن انسان را تشخیص و نشان می‌دهند. و سیستم‌های صوتی، ادارکی پیشرفته آن در برابر این حرکات واکنش‌های دقیق ارائه می‌دهند.

این فناوری بی‌نظیر در دانشگاه فناوری تسوکوبا در توکیو طراحی و ساخته شده است. محققان ژاپنی در تلاش هستند آن را به تولید انبوه و قیمتی معقول برسانند تا تمامی افراد ناتوان حرکتی قادر به بهره برداری از آن باشند.

در این راستا یک معلول ژاپنی به نام سیلیل اوچیدا قصد دارد با استفاده از این لباس روباتیک منحصر به فرد، صندلی چرخ دار خود را به کناری گذاشته و به یک سفر ماجراجویانه دست بزند.

او مردی ۴۸ ساله است که از ۲۷ سال قبل، توانایی حرکتی خود را در یک تصادف از دست داده است و سالها بر روی صندلی چرخ دار زندگی می‌کرد.

لباس روباتیک این فرد همانند یک پوسته محافظ خارجی عمل کرده و نیروی عضلات دست و پای او را تقویت کرده تا این ماجراجو بتواند به هدف خود که یک سفر گردشگری به مناطق سخت و خاص است، دست یابد.

او بر این باور است که با این تکنولوژی افراد معلول هم می توانند تمام کارهایی را که دوست دارند، انجام دهند.

 

http://www.washingtonpost.com

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۶